Usilujeme o dlouhodobý vztah s klienty. Někteří jsou s námi už 25 let

Rozhovor s panem Miroslavem Koutem, zakladatelem naší společnosti, v Městských listech Brandýs.

Začínal v porevolučních letech ve vlastní garáži, postupně se mu poda­řilo vybudovat stabilní a renomovanou rodinnou společnost Auto Kout Centrum, která na brandýském Vrábí provozuje nám všem dobře známé autosalony a servis vozů Renault, Dacia a Hyundai. Jaká byla profesní a životní cesta zakladatele firmy, milovníka aut a místního filantropa Miroslava Kouta od začátků až po současnost? Vše se dočtete v tomto poutavém rozhovoru.

Jaké jsou vlastně Vaše profesní začátky?

Vše začalo již po absolvování vojenské služby, kdy jsem se rozhodl rozšířit maturitní vysvědčení na Strojní průmyslové škole strojnické o výuční list v oboru zámečník a automechanik. Odmalička jsem s tátou opravoval motorku, rodinné auto a dokonce jsem s tátou kreslil konstrukční věci na rýsovacím prkně. Všechny tyto maličkosti ještě více upevňovaly mé znalosti konstrukce automobilů. Již od 12 let jsem opravoval všem kamarádům po vsi mopedy, motorky, postupně jsem na nich i jezdil a táta mě už od 15 let nechal řídit naši Škodu - Spartaka.
Po vojně jsem tedy začal opravovat osobní auta a motorky a naučil se i svářet a opravovat karosérie.
Pracoval jsem ve Výzkumném ústavu v Malešicích jako konstruktér a vývojový pracovník pro diagnostiku naftových motorů. Zároveň se zde v autoservisu opravovaly polské fiaty a tady jsem se také po pracovní době naučil rovnat karosérie havarovaných vozů. To mě bavilo, a tak jsem se rozhodl, že má cesta povede k opravám osobních vozů. Ukončil jsem profesi technika a nastoupil do servisu Drupol na tři roky jako mechanik. V té době jsem se naučil i jednat se zákazníky a seznámil jsem se s mnoha provozními záležitostmi.

Pak už asi přišla Vaše podnikatelská dráha ...

Ano, pak přišel revoluční rok 1989 a já se rozhodl, že začnu podnikat. Založil jsem si živnostenský list a začal jsem u nás doma ve Vinoři doslova v garáži. Kromě běžných oprav na autech jsem chtěl proniknout i do obchodu. S otevřením hranic začal velký hlad po osobních autech zahraničních značek. Vypravili jsme se s kamarády do Belgie. A tam jsme viděli opravdu zajímavá auta. Měl jsem s sebou pouhých tisíc marek a zálohoval jsem si čtyři kousky. Přijel jsem domů, auta jsem ukázal na fotkách mým známým a oni je chtěli. Během jednoho týdne jsem je všechny prodal. A tím jsem odstartoval éru dovozu zahraničních aut.
Zapojena byla celá rodina. V roce 1991 jsme společně s mým švagrem založili firmu Auto Koba (Kout - Balada). Se švagrem jsme se navzájem doplňovali, od sváření a oprav až po obchod. Sháněli jsme náhradní díly, museli jsme se naučit účetnictví a jiné věci spojené s podnikáním. Rád na tuto dobu vzpomínám. Byla to nejlepší škola života.

Jak jste se dostal do Brandýsa nad Labem?

Vývojem doby jsme začali přemýšlet, jak to dělat ještě lépe. Rozhlíželi jsme se po nějakém importu a oficiálním zastoupení. Nejvíce nás zaujala značka Renault. Jejich podmínkou bylo, že musíme najít jinou lokalitu a postavit kompletně nový autosalon. Rozhodli jsme se pro Brandýs nad Labem - Vrábí. Projekt stavby navrhl architekt Jaroslav Tachecí (manžel Barbory Tachecí). Připravil na svoji dobu velice zajímavou studii. Pana Tachecího jsem tenkrát vzal do Německa, ukázal mu konkrétní salon, architekt připravil návrh a do roka jsme na zelené louce postavili nový autosalon. Díky této stavbě a zkušenostem, které jsme v té době již měli, jsme byli vedením Renault vnímáni jako vzor. Během měsíce jsme získali oficiální zastoupení značky Renault. Bylo to velmi rychlé a bylo nám přáno.

Co pro Vás bylo v začátcích podnikání nejdůležitější? Bylo to krátce po revoluci, nikdo o podnikání nic moc nevěděl ...

Od začátku jsem se snažil, aby zde byla stejná úroveň, jakou jsem viděl v Německu. V té době jsme byli velmi zkušení opraváři karoserií a dá se říct, že i průkopníky karosářských oprav v České republice. Bylo krátce po revoluci a pro nás to byly první zkušenosti i s bankami a úvěrováním. Být stále vepředu, to bylo naším hlavním cílem. A porevoluční doba tomu přála. Vždy jsme kladli velký důraz na kvalitu. Jmenovali jsme se Auto Koba a v té době lidi poznali, které auto bylo od nás. Negativem pro rodinu bylo, že práce nám vzala mnoho společného času. Velmi děkuji manželce, že naše tři děti vychovala. Často jsme pracovně cestovali. Celý den jsme pracovali tady, v sedm večer jsme dorazili domů, na chvíli strávit čas s dětmi, a v devět večer jsme již vyjížděli do Belgie pro auta. Tam jsme dva dny vybírali, vrátili se někdy ve dvě ráno, spali jsme tři až čtyři hodiny a šli jsme zase do práce na sedmou. Organizovali jsme rozdělení aut, další prodej aut a zajištění oprav. Bylo to velmi náročné období a díky mé ženě jsem se tomu mohl plně věnovat. Dnes si člověk říká, jak jsme to mohli vydržet. Bylo nám tehdy 39-40 let.
Tenkrát jsme ještě fungovali s mým švagrem jako společníkem. V roce 2000 se naše cesty rozešly. Naštěstí v dobrém a já jsem moc rád, že se nám podařilo to společně rozjet.

Jaké jsou základní milníky společnosti Auto Kout Centrum?

Na dalším rozvoji a úspěchu rodinné firmy se v roce 2001 začal podílet i můj starší syn Filip Kout. Nejprve po ukončení studia obchodní akademie nasbíral své zkušenosti jako servisní technik a v roce 2003 se stal spolumajitelem se 49 procenty podílu na společnosti. O rok později došlo k přejmenování společnosti z Auto Koba, spol. s r.o., na Auto Kout Centrum, spol. s r.o.
Od té chvíle to byly roky neustálého rozvoje, rozšiřování, modernizování, staveb a přístaveb. Nová lakovna, klempírna a další sklady a dílny pro navýšení kapacity. Rychlý servis Renault, pro služby bez objednání. Byli jsme první dealer Renault v České republice, kdo takovou službu v roce 2005 zavedl. Ve stejném roce jsme získali autorizované dealerství značky Dacia. Vždy jsem razil heslo, že je třeba dívat se neustále dopředu a nestát jen na jedné noze. Dacia se tak stala druhou nohou. Vydělané prostředky jsme investovali zpět do rozvoje společnosti a vždy se nám to vyplatilo. Důkazem je i získání autorizovaného dealerství značky Hyundai v roce 2010. Stáli jsme tak už na třech nohách.
Prodeje vozů Hyundai dosáhly takových úspěchů, že jsme časem museli postavit zcela nový autosalon naproti přes silnici (rok 2017). Tento nový objekt jsme zrealizovali za necelý rok v parametrech nového celosvětového směru designu Hyundai. V té době jsme dokonce byli jedním ze tří nejlepších dealerských projektů Hyundai v Evropě.

Co vše dnes dokážete klientům nabídnout?

Vzhledem ke zkušenostem s ojetými vozy jsem se snažil poskytnout klientům maximální servis i v případě odkupu jejich původního vozu. V roce 2012 jsme tedy rozšířili naše služby o provoz autobazaru. Cílem bylo, aby klient v podstatě v jeden den vyměnil své auto za nové, bez jakýchkoliv starostí. Vše za něj řešíme my, včetně administrativy. Klienti mohou vybírat s jistotou, že jim nabízíme jen vozy s jasnou historií, servisem, zárukou a pravdivými informacemi. Od té doby stojíme na pevných základech čtyř nohou. Hodně žádané jsou roční/ půlroční operativní leasingy, manažerské vozy - jsme schopni pokrýt potřeby všech klientů, včetně např. handicapovaných, kteří potřebují speciální úpravy vozů.
Snažíme se vždy poskytnout maximální službu a totéž očekáváme např. i od našich dodavatelů. Prodáváme auta také malým společnostem či řemeslníkům a navazujeme s nimi spolupráci, když pak potřebujeme i my něco v jejich oboru. Od první chvíle disponujeme vlastní odtahovou službou v režimu 24/7.

Jak si vybíráte nové zaměstnance, co od nich očekáváte a co jim naopak jste schopni nabídnout?

Základním předpokladem práce u nás je vysoká profesionalita a kvalita. Hodně dáváme na doporučení. Spolupracujeme se školami v oboru a každý rok poskytujeme dvěma učňům možnost praxe u nás. Tímto způsobem si i hledáme nové tváře. Když se podívám zpět na dnešní obsazení servisu, tak až na výjimky je většina zaměstnanců právě z řad těchto učňů.
Myslím, že máme dobré jméno i pracovní podmínky, jsme tu jedna velká rodina. Důkazem je i velmi nízká fluktuace. V souvislosti s aktuální epi­demickou krizí jsme nikoho nepropustili. Myslím, že to byl směrem k týmu jasný signál stability a síly naší společnosti. Situace nás ještě více stmelila. Na druhou stranu od členů týmu čekám, že se budou chtít neustále posouvat dál, přicházet sami s ná­pady, že budou inovativní, otevření novým trendům a myšlenkám. A že do toho budou i nadále dávat srdce. Zaměstnancům děkuji za vysokou loajalitu a nízkou fluktuaci. Někteří jsou tu se mnou i 25-30 let.
Myslím, že nabízíme zajímavé pracovní podmínky. Vždy jsme chtěli být menší rodinnou firmou. Bál jsem se překročit určitý počet za­ městnanců - aby se z nás pak nestala „korporace". Příznivý vývoj nás ale posunul i v tomto směru, postupně jsme se dostali až na 58 zaměstnanců. Uvědomujeme si, že i když stojí­me tzv. na čtyřech nohách, nesmíme usnout na vavřínech. Zákazník se dnes při výběru auta chová jinak než před dvaceti lety, přichází k nám většinou připravený s jasným požadavkem. Prochází si recenze na internetu, porovnává nabídky od více dealerů... Je třeba být vidět, dát o sobě vědět. I proto jsme již před rokem otevřeli marketingovou pozici. Jak říkám, pořád je kam se posouvat.

Co Vám dodává životní sílu a energii?

Každodenní a pestrý život v práci. Sportuji, mám rád lyžování, s vnoučaty jezdíme na raftu / kánoi. Víc se teď věnuji manželce. Velmi fandím karavanům, v minulosti jsem si postavil obytný automobil. Dřív jsme takto trávili prakticky každý víkend. Dnes si kara­van půjčuji. Moji veteráni, mám jich asi 25, většina je zrenovovaná. S těmi auty navíc i jezdím, zúčastňuji se různých veteránských srazů. Vztah k veteránům mají i naši zaměstnanci, pomáhají mi s renovačními pracemi, proto říkám, že jsou to auta nás všech. Vlastním R5 Alpine Turbo, Alpine A 110. S modelem Alpine A 110 závodil pan Hubáček, špičkový rallye jezdec.
Značka Renault byla vždy aktivní i ve sportu, takže mladší syn Adam od svých šesti let závodil. Jezdil formuli Renault, sportovní okruhy, má několik titulů mistra Evropy. Absolvoval čtyřletou Strojní průmyslovou školu strojnickou. Dnes vede naše dealerství Hyundai. Jsem hrdý na to, že mám pokračovatele. Kluci mi výrazně se vším pomohli. Dávají tomu stejné srd­ce jako já. Opět zde děkuji manželce. Práci jsem dával 12 hodin denně, a vý­chova dětí tak byla především na ní.

Máte hezký vztah ke sportu a rodi­ně, promítáte to nějak do firmy?

Podpoře sportu se věnujeme i nadále. Považujeme za důležité, aby lidé žili aktivně. Podporujeme např. nadějnou českou bikerku Janu Czeczinkarovou tím, že jsme jí zapůjčili vůz Hyundai Tucson, abychom pomohli s cestami na trénink a závody. Podporujeme i místní sportovní aktivity, např. kaž­doroční letní tenisové turnaje v Houštce, Městský běh nebo dětské sportovní aktivity. Pomáháme finanč­ně i Brandýskému Matýsku. Sponsoring je dnes potřeba ve všech oborech, my se snažíme soustředit hlavně na sport, děti a rodinu.
Důraz kladu i na aktivní vyžití pro za­ městnance. Každý rok v zimě jezdíme na hory, je to takové poděkování celému týmu za skvělou práci. Snažím se, aby se zaměstnanci věnovali lépe svým rodinám, ne jako já na začátku podnikání.

Jak se Vám spolupracuje s městem?

Myslím, že jsme navázali výbornou vzájemnou spolupráci. Nejen pokud jde o místní aktivity, které podporujeme, ale i o vstřícnost při stavebních řízeních, která jsme v minulosti vedli. Nikdy se nic neprotahovalo, a pokud to jen šlo, vyšli jsme si vstříc. Dnes je důležitá i ekologie, tak samozřejmě přemýšlíme, jak zapojit i naše město do elektromobility. U našich autosalonů jsme vybudovali čtyři nabíjecí stanice, rádi bychom vybudovali i veřejně přístupnou, jsou to plány do budoucna... Vážíme si, že město investuje do in­frastruktury. I když nám různé uza­vírky omezily možnosti, jak se k nám dostat, respektujeme to, je to pro dobrou věc.
Jsem v komisi pro rozvoj města, mám na starosti sportovní vyžití. Město velmi fandí sportu, je tu krásná cyklostezka, koupání, spousta hřišť na sídlištích. Brandýs i Boleslav jsou velmi atraktivními místy pro bydlení. Kromě toho je zde jedna z nejnižších nezaměstnaností.

Ovlivnila zaměstnanost společnosti současná epidemie? Jak vůbec společnost tuto krizi zvládá?

V současné situaci spojené s epidemií jsme jedním z oborů, který je velmi zasažen. Obchod prakticky přestal existovat. Devět našich prodejců muselo měsíc zůstat doma. I tak jsme nepropouštěli. Zákazníkům jsme mohli poskytnout alespoň služby servisu. Od prvního dne jsme posílili on-line komunikaci. Jsme schopni zákazníkům prezentovat vůz přes vi­deo i WhatsApp. On-line možnost zakoupení vozu nabízíme dodnes, i když jsme již od 20. 4. plně v provozu, včetně prodeje. Máme za sebou silné značky se silným vedením. Např. Hyundai sám velmi pomohl ke zmenšení dopadu epidemické situace v ČR (peněžitý dar, roušky). I my jsme reagovali a poskytli bezplatně vůz pro sociální služby v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi za účelem zajištění nákupů seniorům a ohroženým skupinám. Vůz byl měs­tu k dispozici dva měsíce.

Vrací se k Vám zákazníci rádi a proč? Máte nějakého rekordního zákazníka, který je s vámi v podstatě od začátku?

Rekordní zákazník je pro nás každý. Chceme totiž, aby byl s našimi služ­bami tak spokojený, že navážeme vzájemný dlouhodobý vztah. Máme i klienty, kteří si u nás koupili první auto cca před 25 lety. Mají vůz 3-5 let, poté se jim postaráme o prodej stávajícího vozu a oni opět od nás odjedou s novým vozem. Pravidelně pořádá­me program pro věrné zákazníky spojený s občerstvením (např. den otevřených dveří, představení novi­nek). Má to vždy pohodovou a rodinnou atmosféru a je to svým způsobem poděkování zákazníkům za jejich věrnost.
Podle našich záznamů bychom v příštím roce 2021, kdy oslavíme 30leté výročí, měli dosáhnout kulatého čísla i v případě počtu prodaných vozů. Čeká nás 30tisící prodaný vůz a my jsme již dnes zvědaví, koho potká takové štěstí. Tohoto klienta v příštím roce určitě oceníme. Vůz mu slavnostně předáme a přivítáme ho do naší ro­diny spokojených zákazníků během večírku s bohatým programem.

Na co jste ve svém životě nejvíce hrdý?

Jsem hrdý na to, kam se firma dnes posunula. Začínal jsem od nuly z garáže v porevolučním roce, kdy neexistovaly žádné rady ani postupy, jak podnikat. Všechny aktivity se nabalovaly postup­ně a stejně tak se rozšiřoval i tým. Dnes je za jménem společnosti vidět nejen mé jméno, ale i jména všech našich za­městnanců - týmu profesionálních lidí. Jsem hrdý na ně i své tři děti. Oba mí synové jsou pokračovateli rodinného podnikání a díky nim se dnes starám už jen o hlavní management. S klidem a jistotou dnes můžu říct, že vedení fir­my převzal tým zkušených lidí (nejen moji synové, ale i vedoucí prodeje / servisu se svými týmy).

Které auto je Vaše nejoblíbenější a proč?

Jednoznačně Renault Alpine A 110. To je auto, které historicky něco zna­mená ve sportu. Je velmi nadčasové, znají ho všechny generace. Na jeho renovaci jsem pracoval čtyři roky. Potěšilo mě, že Renault obnovil výrobu tohoto modelu, a tak jsem v listopadu 2019 zakoupil i nový model, tedy cca o 50 let mladší verzi.

Jak se změnil servis od počátku k dnešku?

Dříve auta nebyla tak vybavená jako dnes. Nebyly airbagy, stačilo mini­mum nářadí, byly minimální nároky na diagnostiku, neřešily se emise, nebyly katalyzátory, opravy se soustředi­ly spíš na mechanické věci. Dnes musíme auto opravit tak, aby zákazník přijel nejdříve za rok nebo za 15 až 20 000 km. Na autorizovaný servis jsou kladeny opravdu vysoké nároky. Klientovi se to však vrátí na záruce, rychlosti a kvalitě oprav.

Co zajímavého naši čtenáři uvidí ve Vašich autosalonech v září/říjnu?

Hyundai ukáže novou i20, i30 a elek­trickou Konu. Renault nabídne nový Megane a hybridní Clio a Captur.

Za rozhovor děkuje redakce

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace